sobelkustens blogg

Alla inlägg under mars 2013

Av sobelkusten - 25 mars 2013 09:54

            

Ja, så får rubriken bli denna vecka! Inte utan sedvanlig dramatik kom hon till världen, skatten från skyn eller från "Sky" förstås. Tack Elin för namnförslaget! Det har kommit massor med jättefina namnförslag och detta blir kennelnamnet. Sen kommer hon att få ett tilltalsnamn också och det återkommer jag med. Jag är nästan klar i funderingarna här med för troligen blir hon kvar hos oss. Sky blev förlöst med akut snitt på 58:e dygnet då det fanns tecken på att moderkakan börjat lossna och vi inte ville riskera att förlora denna valp också. Vi visste ju inte alls hur hon mådde därinne eller om hon levde överhuvudtaget. Svårt att känna fosterrörelser när det bara är en valp...Hon var pigg och rejäl i alla fall men Sky behövde ett dygn på sig för att förstå att den var hennes så det var ett oroligt dygn. När det vände tog hon sig an den lilla som om hon aldrig gjort annat. Flocken är väldigt intresserad och Sky har inget agg mot deras intresse. Dock får de vänta ett tag med att hälsa på den lilla.


Samma dag som lilla "T "kom till världen så fick jag av gipset och går nu runt med en "Brolinstövel". Otrolig skillnad faktiskt. Jag går nästan som vanligt förutom att den är rätt hög men kryckorna använder jag knappt längre. Kan också ta av den och lufta vilket är jätteskönt. Två veckor ska den sitta på så onsdag efter påsk hoppas jag kunna börja träna upp benet igen. Det lär nog dröja innan jag kan röra mig som vanligt men målet är att kunna åka till Danmark i början av juli och tävla på Fionia Cup!


Kommer att åka till Danmark någon tur innan dess för att hälsa på Zushis valpar, första turen blir när de är runt 6 veckor. Fick tvåveckorsbilder nu och det är otroligt vad de ändrar sig när ögon och öron öppnas. Så söta de är!

             

Biblue tik                      Bluemerle tik            Trefärgad hane            Bluemerle hane

Dessa valpar ska få namn på S. Funderingarna är i full gång!


Äntligen har också Money börjat löpa så vi hoppas kunna para henne efter påsk! Ja, en del på gång så nu hoppas man bara på vårens antågande. Solen lyser i alla fall så det verkar hoppfullt även om snön ännu lyser vit lite här och där.


ÖNSKAR ALLA EN GLAD PÅSK OCH LYCKA TILL MED TÄVLANDET I RÄTTVIK OCH SKURUP!

Av sobelkusten - 18 mars 2013 13:02

Ja, det är som det låter, en riktig berg och dalbana jämt och ständigt. Att vara uppfödare innebär just det, glädjeämnen varvas med tråkigheter.


För att börja med glädjeämnen så har flera "Sobelkustare" varit och tävlat lite här och där. Resultaten finns på hemsidan och det var flera som tog pinnar och gjorde fina lopp! Anna lånade "Ellanbellan" och tog en 5:e pinne i ag 2 och sen vann hon hopp 1 med lilla "Påsen" och tog deras 3:e pinne där. Jättekul! Man får inte bli "pinngalen" men det roliga är att hundarna släppt lite på hämningarna och springer med gott självförtroende. Det är det viktiga!

I Danmark växer valparna och har nu blivit 10 dagar. De är som små bollar så Zushi har gott om mat. Nu väntar vi på att de snart ska bli "små hundar" när ögon och öron öppnas och de börja upptäcka omvärlden.


Tråkigheterna då. Ja här på hemmaplan har tre av hundarna varit magdåliga och helt utslagna under ett dygn. Den enda som klarat sig är Ellie. Det troliga är att Aicha, som började, hittat något riktigt smaskigt/äckligt i skogen och käkat i sig. Sen har hon troligen lämnat någon utspydd del i trädgården som då först Sky och sedan Belle glufsat i sig. I samband med detta upptäckte jag flytningar på Sky som gjorde att vi besökte veterinären. Den röntgenbild som togs visade att det endast är en liten valp i magen. Om det nu är som vi tror att det funnits en eller ett par stycken tlll så har de resorberats tidigare och alltså inte i samband med magsjukan men  den kan ju ändå påverka den lilla som är kvar. Sky mår fint nu i alla fall och vi kan inte göra annat än hålla tummar och tassar för att hon ska få behålla valpen. Idag har hon i alla fall bäddat i ordning lite i badrummet.


Denna helg var relativt lugn och vädret helt fantastiskt men du milde vad kallt!! I lördags lastade vi in alla hundar och en permobil i en av handikappbussarna och åkte till Ekstastranden där vi tog en härlig "promenad" med hundarna. Det var jätteskönt att kunna vara med. Det är så otroligt vackert därnere och man upptäcker hur fint man bor egentligen.

På söndagen var jag lite behjälplig på kursen Kajsa och jag har. Jättekul att se hur alla utvecklats! Anna går med lilla Flow och det är en liten guldklimp, otroligt snabblärd och arbetsvillig! Blir kul att följa dem!


 






Av sobelkusten - 8 mars 2013 18:44

Det blev en ganska händelserik vecka trots att man sitter med gipsat ben och inte kan göra så mycket. Har i alla fall varit utanför dörren några gånger nu. Det är så skönt att se att det blir ljusare och att solen tittar fram mer och mer! Det enda negativa är väl att hundarna släpar in en hel del grus.... Men det får gå, det är en petitess!

I onsdags var det dags för röntgen och det avlöpte väl. Får fortsätta med samma gips och ska sen få något som kallas Brolinstövel. Vi får väl se hur det går, men den ska man i alla fall kunna ta av.

I onsdags kväll blev jag "gäsänkling" eftersom Agne for till Sälen för att åka skidor och lyssna på Pistoff, ganska avis faktiskt. Bara han inte också kommer hem i gips...

Onsdagen fortsatte i ett högt tempo genom att Zushi satte igång att valpa.Det var 6 dagar tidigt så det kändes oroligt men valparna var stora och starka så de var "färdiga" och Zushi är en jätteduktig mamma.

Det är fantastiskt att kunna sitta här på Gotland och följa kullen som bor i Danmark hos Gitte.

Det blev 4 st, varav två hanar och två tikar precis som det var i Zushis egen kull. Nu blir det spännande att följa de små och se hur det utvecklas. Här hemma börjar Sky leta plats och vanka lite av och an. Hon uppsöker mig väldigt ofta och är väldigt sällskapssjuk. Dags att ta fram valplådan.Det är bara drygt två veckor kvar nu.

Önskar alla en trevlig helg, vet att många ska tävla denna helg så jag önskar alla härliga "Sobelkustare" lycka till!

Själv får jag kolla melodifestivalen och tror jag får lite tvåbent sällskap i morgon i alla fall!



Av sobelkusten - 3 mars 2013 20:31

Ja, så är vecka 9 över och sportlov på Gotland. Jag har sportat så mycket jag kunnat. Följt med i skid-VM och Årets Vasalopp bland annat. Idag var jag utomhus för första gången sen jag bröt benet. Har varit rädd att halka och förvärra skadan. Dock börjar det gå ganska bra att förflytta sig nu och jag vågar stödja en del på benet. På onsdag blir det koll! Bara att hålla tummarna att det läker som det ska.


Idag följde jag med till Mulde och fick titta på hundar och agility, härligt! Det var fjärde och sista deltävlingen av Gotlandscupen som avgjordes. Gamla Belle snart 12 fick springa ett par lopp och det blev någon rivning men vad skoj hon hade! Dessutom vann hon Cupen för largehundar! Vilken järnlady detta är!! Lilla Poa gjorde också bra ifrån sig och Anna fick även springa med min hund, Ellie och det gick riktigt bra!

  

Detta har också varit en vecka med flera besök från nära och kära! Så trevligt det varit!


Det börjar dra ihop sig för valpning nu och det är klart nervöst, hoppas allt går bra! Zushi är rätt tjock nu och Sky börjar runda till sig. Sky har dock tre veckor kvar men börjar redan leta plats och bädda för de små.

Har blivit serverad Tacobuffé ikväll. Riktigt gott! Nu blir det Johan Falk och sen försöka lägga benet i rätt "sovställning"!

 

Go'söndag!

Ovido - Quiz & Flashcards